גבע – כלבים ומזון

תופעת ה"ציפור בכלוב"

יוצא לי לא פעם ולא פעמיים, לראות עקרות בית שמנהלות סדר יום של ציפור בכלוב, בשל החשש והסלידה מהכלב המשפחתי שחי בחצר הבית," טיפלתי בו שהיה גור, עכשיו הוא כבר גדול ואני מפחדת ממנו", הן אומרות לי, בזמן שהבעל מחזיק את הכלב, על מנת שאוכל להיכנס לבית ה"מבוצר".

הכלב האומלל נקשר לשרשרת משעות הבוקר המוקדמות עד הצהרים, כשהילדים חוזרים מבית הספר, על מנת לאפשר לעקרת הבית המפוחדת לבצע את משימותיה (לתלות כביסה, להשקות את הגינה וכו'). בשעות אלו, הופכים אף חייו של הכלב, לחיי ציפור בכלוב. מעבר למניעת החופש של עקרת הבית והכלב, ישנו במצב זה, חיסרון בולט נוסף. דווקא באזורנו הרווי בהתפרצויות יומיות וליליות, מומלץ וכדאי לאפשר לכלב המשפחתי להסתובב בחופשיות בחצר הבית, ולהרתיע בכך את הגנבים, אתנצל מראש על ההכללה, אך לפי סקר( לא מקצועי) שעשיתי תופעת ה"ציפור בכלוב", מתרחשת לרוב, אצל עקרות בית שמגדלות כלב בפעם הראשונה.

בתחילתו של ה"רומן" בין הכלב למשפחה, אופפת את כל בני הבית התלהבות שיא סביב הגור הקטן והחמוד. אך כמו שמועות, גם התלהבות היא דבר בר חלוף, וחולפים גם הימים, והגור הופך לכלב בוגר, שכבר לא כל כך מוצא חן בעיני אם הבית. האם ניתן לתקן את המצב? כן! איך? על כך בשורות הבאות.

כמונו בני האדם, הכלבים אוהבים עד מאוד חברה, ובמהרה(עם קצת סמכותיות) מבינים את מקומם. מאחר והכלבים חושבים שאנו, בני האדם, חלק מלהקתם( בעצם הכלבים חושבים שאנו גם כלבים) עלייך, עקרת הבית, לנהוג לפי תפיסה זו. אינני מתכוון שתתחילי לנבוח ולהתגרד כשלשונך בחוץ, אלא לכל הטרדה מצד הכלב, תגיבי ב"שפה" הכלבית. להלן שתי דוגמאות לבעיות נפוצות:

הכלב קופץ עלייך כשבידיך סל כביסה – הניחי את סל הכביסה בצד ותיפסי (בחוזקה) בקולרו של הכלב, בדומה לאמו, כשניערה אותו מצווארו, כשעשה מעשה של ייעשה. שימרי על קשר עין עם הכלב וצווי "כלב רע". הכלב יירגע לדקה, אך בטוח יחזור על מעשיו שוב. לכן בכל פעם, עלייך לחזור על הציווי ותפיסת הקולר.

הכלב מנסה להיכנס לתוך הבית – הרצון העז של הכלב לחברה, יוצר מצב בלתי נסבל, בו הכלב מנסה בכל הזדמנות לחדור לבית שרק לפני רגע עבר ניקוי והברקה. בתהליך די פשוט, תוכלי ללמד את הכלב לא להיכנס לבית, גם כשהדלת פתוחה. הכיני בקרבת הדלת בקבוק מים, ובכל פעם שהכלב ינסה להיכנס, השפריצי עליו מעט מים וצווי "לא להיכנס". אין מה להוסיף, מיד תבחיני בתוצאות.

שיפור הקשר והשליטה בכלב, ייעשו אך ורק על ידי התמדה וסבלנות כלפי כל התנהגות שלילית מצידו. אמליץ לצאת עם הכלב מספר פעמים ביום, כשהוא קשור לרצועה. בכוחם של טיולים אלו, להגביר את הקשר ביניכם עד מאוד. כמו כן, יש להימנע מלהרגיל את הכלב אלייך בעזרת מזון (כלומר שוחד). לדוגמא, אם הכלב ניכנס לתוך הבית ואת מפתה אותו עם חתיכת נקניק שזרקת החוצה וסוגרת מיד את הדלת. משמע הכלב מקשיב למזון ולא לך, לחידוד העניין אשאל, מה יהיה כשהכלב לא יהיה רעב?

הטיפ של "טופי":
השקעה מרובה בהאכלתו וטיפוחו של הכלב, תועיל מאוד למערכת יחסייך עם הכלב.

אהבתם את המאמר? שתפו!

בפייסבוק
בוואטסאפ
במייל
הדפסה