גבע – כלבים ומזון

מזון יבש לכלבים או שאריות מזון ביתי – יתרונות וחסרונות

עד היום, איש לא העיז לחלוק על הדעה הרווחת, כאילו מוצרים המזון המפורסמים ביותר הם גם הטובים ביותר. למעשה, זו חשיבה שהיא תוצאה של עבודתם היסודית של מומחי שיווק ופרסומאים, אשר בכישרונם הרב מצליחים ליצור אצלנו, באמצעות מסרים סמויים וגלויים – התניה לקנות מוצר זה או אחר.
מיותר לציין שלא בכל המקרים השיקולים העיקריים מאחורי הרצון למכור את מוצר המזון הם מתוך חשיבה על רווחת החיה הפרוותית שלנו; ברור לכולם שהשיקול הוא בעיקר עסקי-כלכלי. מי שחושב אחרת הוא פשוט תמים, נקודה.

במאמר זה אפרט את היתרונות והחסרונות של המזון היבש מול המזון הביתי. בסופו של המאמר אתם תחליטו, בעצמכם, מה עדיף: מזון יבש, יקר ואיכותי – או מזון ביתי – בדומה לאוכל שאתם הכי אוהבים.

לפני שאתחיל חשוב להדגיש, כי הדברים הנאמרים כאן באים מתוך ניסיון רב; בכל יום אני מטפל ומאכיל יותר מ-100 כלבים וכלבות, כאשר אני נחשף להתפתחותם והתנהגותם לאורך תקופות ארוכות.
חשוב לי להבהיר: כל מה שנאמר כאן נובע מניסיון אמיתי – בלי סקרים ומחקרים. אלה מסקנות אמת מהחיים עצמם – שכולן, כמובן, בגדר דעה אישית שלי.
בנוסף חשוב לדעת – כל הכתוב כאן מתיחס לבוגרים ולא לגורים.
נוחות
אחד היתרונות המשמעותיים של המזון היבש הוא הנוחות, כלומר לא צריך להתעסק באגירת מזון וחיפושים של מזון מתוך המקרר הביתי, פשוט פותחים את אריזת המזון, דוחפים פנימה את כוס המידה וזהו זה – הארוחה מוכנה להגשה.
לעומת זאת, במקומות בהם סועדים אנשים רבים – כמו משפחות גדולות, מוסדות ומפעלים – ניתן להשיג בקלות רבה שאריות מזון בכמויות מספיקות.

מחיר
המזון היבש לחיות מחמד הפך במשך השנים למוצר יקר. המחירים עלו מסיבות שונות: צורך לממן את המחקרים והפיתוחים הטכנולוגיים שמושקעים במוצרים המשווקים בחנויות, עלייתו החדה של המטבע האירופאי (יורו), המשמש רבות ממדינות המייצאות מזון איכותי, וכמובן כחלק מתהליך שיווקי פשוט – המחשבה כאילו מה שיקר הוא טוב ומה שזול – גרוע.
הניסיון מלמד, שלעתים המחיר אינו ערובה לאיכות; בדומה למוצרים בתחומים אחרים, גם בתחום מזון הכלבים קיימים הפרשי מחירים גדולים בין מוצר למוצר, בין אם בשל שוני במרכיבים ובין אם כתוצאה משימוש במותגים. לפעמים גם בין שני מוצרים של אותה חברה תמצאו פערי מחירים מפתיעים.
העובדה היבשה היא, שאיכויות המזון היבש דומות מאוד בכל המוצרים – למעשה, רק האריזה משתנה – ובהתאם לכך תגית המחיר.

בריאות ואיזון
קשה להגיד אם מזון לכלבים מסוג זה או אחר, טוב יותר מאוכל של ממש: בשר, אורז, ירקות מבושלים וכדומה. הרי המזון היבש מורכב מאותם המצרכים בדיוק – לאחר שעברו עיבוד, חימום, חיטוי, ייבוש והוספו להם חומרים משמרים, במפעלים עתירי טכנולוגיה.
לדעתי, מזון אמיתי, כלומר עוף ואורז מבושלים – עדיפים לבריאות בעלי החיים בדיוק כפי שהם עדיפים לנו, בני-האדם.
מתוך ניסיון אישי, אני יכול להצהיר – השימוש במזון ביתי שיפר את תוצאות ההמלטות אצלנו בכלבייה; הכלבות חזקות, שבעות ורגועות יותר והגורים שיונקים מהן שמנים וחזקים. בנוסף, רואים במבט של הכלבה את השמחה וההנאה הרבה בעת אכילת המזון, בניגוד לכלבים האוכלים מזון יבש. גם הציפייה למזון הרבה יותר מורגשת: הכלבות פשוט משתוללות ונובחות – מתחילת הבישול ועד לרגע בו מונחת קערת המזון מולן.

מזון מאוזן
למזון היבש יתרון בולט בתחום האיזון. הווטרינר של יצרן המזון פועל לפי מתכון ידוע ומדויק, המבטיח איזון במרכיבים בדיוק כפי שמצוין על האריזה. אין ספק, שאצלנו בבית יהיה קשה ואף בלתי אפשרי להגיע לרמת דיוק שכזו. אולם, השאלה המתבקשת היא – האם זו חובת המציאות? לפי דעתי האישית – התשובה היא לא.
ניתן למצוא עשרות מתכונים ונוסחאות באינטרנט, בעיקר באתרים בחו"ל, המעודדים תזונה ביתית. אז נכון – לא נגיע לאיזון חומרים כמו במפעל – אך בהחלט ניתן ללמוד ולהכיר את תכונות הכלב, מה הוא אוהב ומה בריא בשבילו. לדעתי, ההנאה מהאכילה חשובה מאוד כדי שהמזון ייספג בגוף בצורה טובה. מניסיוני אני יכול להבטיח – עם אוכל ביתי הכלב שלכם יהיה מאושר.

כמות מזון ליום
מרבית היבואנים והחברות המשווקות מזון לכלבים וחתולים, מפרסמים בעלונים צבעוניים ומרשימים, שם נכתב כי המזון היבש שלהם חסכוני ומשתלם עבורנו, בעלי הכלבים, מאחר והכמות המומלצת ליום נמוכה, בשל ריכוז ואיכות המזון.
ראוי להדגיש כי הקיבה הוא איבר בעל יכולת הסתגלות עצומה – כלומר ניתן להרגיל (עד גבול מסוים) את הקיבה לכמות מזון מסוימת ביום. משמעות הדבר היא שהכלב לומד לשבוע מהכמות אליה הוא רגיל, אם מתמידים בה מאז היותו גור, בהדרגה.

טעימות
לכל אחד מאיתנו יש חך פרטי, לשון ובלוטות טעם. לכל אדם יש טעמים אהובים וטעמים שנואים. לכלבנו מגיע הטוב ביותר – אז למה שלא ניתן לו לבחור במה שהוא אוהב?
כדי לערוך מבחן טעימה פשוט, הציבו שתי קערות, באחת מזון יבש לכלבים ובשנייה שאריות מזון ביתי. שחררו את הכלב ותנו לו לבחור.
הכלב וגם החתול הם בעלי-חיים – אין אצלם שיקולים, כמו "לא נעים לי" – הם עושים רק מה שטוב וטעים להם. כך תדעו, בפשטות, מה הכלב שלכם מעדיף.

המיתוס השגוי של "קיבוץ נדבות" אצל אכלני מזון ביתי
כל התומכים והמצדדים בשימוש במזון יבש לכלבים, טוענים כי כלב שהורגל לאכול מזון ביתי תמיד "יציק" וינסה להשיג עוד מזון ביתי. לטענתם, הבעלים יוצרים בכך בעיה התנהגותית של "קיבוץ נדבות" – כלומר הכלב או החתול מסתובבים סביב השולחן ומנסים כל הזמן להתחנן או לחטוף ממנו משהו טעים.
ובכן, זוהי טענה מוטעית – אין שום קשר בין נתינת מזון ביתי לתופעת "קיבוץ הנדבות". עם חינוך נכון ותקיף, גם הכלב הרעבתן ביותר ילמד שלא יעזור שום סיבוב ושום מבט אומלל – הוא פשוט לא יקבל כלום. אם תקפידו להיות עקביים ותקיפים, ולא תתרככו למול תחנוניו של הכלב, הוא ילמד כי המזון מגיע בסוף לקערת הנירוסטה שלו, בשעה הקבועה ובמקום הקבוע – ויחדל להציק.

סיכום
רק אתם, הבעלים של הכלב, יכולים להחליט מה להגיש לכלבכם בצלחת. תבדקו, תחקרו ותתעניינו. מה שבטוח – לא כדאי לפעול רק מתוך מה שנאמר בפרסומות או במאמרים.

אהבתם את המאמר? שתפו!

בפייסבוק
בוואטסאפ
במייל
הדפסה