גבע – כלבים ומזון

הטיול היומי עם הכלב – מה תרומתו והאם הוא נחוץ?

אחד המראות העצובים והקשים ביותר עבורי, כחובב כלבים מושבע, הוא כלב אומלל קשור לשרשרת קצרה, ללא כל יכולת לשנות את מצבו. כל שנותר לכלב המסכן הוא לחפור או לנבוח, במשך כל היום!

כולי תקווה כי מאמר זה יעורר את בעלי הכלבים אשר נוטים להתעלם מהסבל של כלבם, או אולי כלל אינם מודעים לחשיבות העצומה של הטיול היומי עבור הכלב המשפחתי, ותרומתו המשמעותית למניעת בעיות התנהגות אצל הכלב, כמו נבחנות, תוקפנות, רדיפה אחר הזנב ותסכול כללי הגורם לכלב להרוס כל דבר.

המדע קובע: חופש עדיף על מזון
מחקרים פסיכולוגיים הוכיחו, כי בעל-חיים יעדיף תמיד להיות חופשי מאשר שבע; מסקנה זו יצאה לאוויר העולם בתום מחקר מדעי פשוט והגיוני: "לימדו" חולדה מורעבת (יומיים ללא מזון), כי לחיצה עם כל הגוף על כפתור אדום תוביל לנפילת מזון לכלוב, ואילו לחיצה על כפתור כחול תוביל לפתיחת הכלוב וליציאה לחלל גדול יותר. בסוף המחקר נמדדו מספר הפעמים שהחולדה לחצה על כל כפתור. להפתעת החוקרים, החולדה העדיפה להיות חופשייה מאשר להיות שבעה.

טיול יומי – לא רק לכלבים קשורים
ראוי להדגיש כי הטיול היומי המשותף נחוץ לא רק לכלבים קשורים. רבים ממגדלי הכלבים חושבים כי אם יש להם חצר גדולה אז הכלב לא צריך טיול – אך ברור שהמחקר שתואר כאן מוכיח כי זו טעות; גם חצר היא סוג של כלוב – סביבה קבועה שאינה משתנה. לכל כלב יש נטייה טבעית לבדוק "מה קורה בעולם הגדול" – ומי שסבור אחרת – שינסה להיזכר כיצד מגיב הכלב בעת שהוא רואה את שער החצר נפתח – ברק בעיניים ודחף ברגליים – הרצון לצאת רק גובר.

המלצתי היא אחת: טיילו עם כלבכם – ותחסכו הרבה צרות! אפילו מגדלי כבשים ועזים דואגים בכל יום להוציא את בעלי-החיים למרעה – ולא רק כדי לאכול. ההסתובבות בשטח מאפשרת לכל בעל-חיים, כולל אותנו, בני-האדם, חשיפה לסביבה חדשה וחוויות רבות. במהלך הטיול פוגש הכלב כלבים, אנשים ומקומות – לכל אחד ואחד ריח משלו ומראה שונה. הכלב מפתח יחסי-גומלין, "קשרים", עם הסובבים אותו – וכך יהפוך לפחות פחדן ופחות תוקפן. יתרון נוסף של הטיול היומי הוא ירידה ברמת הנבחנות של כלבכם.

מומלץ מאוד לשלב בטיול מעט תרגילי משמעת בסיסים, כמו: "שב" , "ארצה" , "רגלי" וכו'. רצוי מאוד להביא מזון אהוב או כדור טניס – ולתת אותם כפרס לכלב בכל פעם שהוא מקשיב ומבצע את הפקודה נכון.

חברו הטוב של האדם – יהיה מי שהאדם הוא חברו הטוב
מאחר ולא תמיד יש להורים שבינינו זמן לטייל עם הכלב, כדאי מאוד לשתף את הילדים המשימה: ספרו לילדים על המחקר עם החולדה, הסבירו להם את ההיגיון שמאחורי הדברים – אתם לא תאמינו איך זה משפיע. הילדים יבינו כי הטיול חשוב מאוד לכלב, ויחדלו לחשוב שהטיול נועד כדי לרצות אתכם, ההורים.
במשפחות רבות הכלב המשפחתי מהווה חבר של ממש לילדים; הילדים מדברים לכלב – והכלב תמיד מקשיב ומביט לילד ישר בעיניים, תוך כדי קשקוש זנב מצד לצד. זכרו – לכלב אין משכנתא וצרות עם הבוס – הוא תמיד מרוכז.

דוגמה אחת לתרומתו האדירה של הטיול היומי
לפני מספר חודשים התחלתי להעסיק בכלבייה שלי נשים וגברים המוגדרים בשפה המקצועית "אנשים עם צרכים מיוחדים" – לכל אחד מהם מוגבלות מסוימת. בין המשימות והתפקידים שמבצעים "הכלבנים" הוא טיול יומי ארוך לכלבים בכלבייה. כל כלב זוכה לטיול ארוך ולתשומת-לב מלאה לאורך חלק נכבד מהיום.
מאז תחילת הפרויקט המשותף, מאז שהתחילו האנשים היקרים האלה לעבוד איתנו בכלבייה, ניתן לראות שיפור עצום בהתנהגות של כל הכלבות והכלבים הנמצאים בכלבייה; יש פחות נביחות, חלק מהכלבים נפתרו ממשקל עודף והחשוב מכל – כלבות ממליטות מטפלות טוב יותר בגורים. בקיצור – כל הכלבים רגועים ומאושרים יותר היום – ורק בזכות תשומת הלב והטיול היומי הקבוע.

טיול עם הכלב יכול להפוך לפגישה עיוורת
אגב, רווקים ורווקות – שימו לב! טיולים עם הכלב במקומות ציבוריים מהווים הזדמנות מצוינת להיכרות עם בני המין השני… בהצלחה!

אז שיהיה טיול מהנה לכולנו!

אהבתם את המאמר? שתפו!

בפייסבוק
בוואטסאפ
במייל
הדפסה